W dniach 12 do 23 lutego 2018 roku, jako ostatnia z beneficjentek projektu Semper In Altum, doskonaliłam swoje umiejętności językowe na kursie Fluency & English Language Development for Teachers w Executive Training Institute w St. Julians - turystycznym miasteczku, położonym na wschodnim wybrzeżu Malty.
Dwa tygodnie pobytu dały mi zarówno możliwość podniesienia i rozwinięcia kompetencji językowych, jak i spotkania wielu interesujących ludzi (nie tylko nauczycieli) z Europy, a nawet z Brazylii. W pierwszym tygodniu zajęcia prowadził Maltańczyk z urodzenia, a jednocześnie obywatel świata – Mario Cordina, który - jak się okazało - przez kilka lat mieszkał w Polsce, a nawet był uczestnikiem programu „Europa da się lubić”. Dalszej części kursu przewodziła Kata Vizi: węgierka zakochana w Malcie i Maltańczykach. Zajęcia w ETI były nie tylko lekcjami angielskiego, ale także okazją do porozmawiania o problemach współczesnego świata oraz zobaczenia, jak w praktyce i w ciekawy sposób wykorzystywać w edukacji nowe technologie.
Oprócz uczestniczenia w kursie, język angielski można było praktykować podczas zwiedzania tego niewielkiego (mniejszego od Krakowa!), ale jakże bogatego w zabytki i walory przyrodnicze wyspiarskiego kraju o długiej i ciekawej historii.
Swe wpływy zaznaczyli tu m.in. Fenicjanie, Etruskowie, Arabowie, Francuzi, Brytyjczycy…
Niesamowite wrażenie robią klify przypominające… podlaski sękacz oraz widoczne niemal z każdego zakątka błękitne morze.
I choć szkoda, że nie ma już Azure Window, to widok z wzgórz nad Golden Bay, ruiny pradawnych świątyń w Hagar Qim oraz spacer po wąskich uliczkach Mdiny albo obraz Caravaggia w Valetcie, czy wreszcie szum i zapach morza, pozostawiają w człowieku niezatarte wrażenie.
Dzięki udziałowi w programie przeżyłam zatem piękną przygodę – godne polecenia każdemu „Malta experience”.

IMG 20180221 WA0000    IMG 20180219 WA0004

Barbara Weżgowiec, polonistka

holandia

Intercultural Competent by Battling Prejudices        

Opis IV edycji projektu polsko-holenderskiego (obecnie finansowanego z grantu Erasmus Plus)

Szkoły uczestniczące:
I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie (9 uczniów, 2 nauczycieli)
Lentiz/Dalton MAVO w Naaldwijk k. Rotterdamu, Westland, Holandia - (9 uczniów, 2 nauczycieli)

Instytucje uczestniczące:
Muzeum Galicja
Muzeum Dom Anny Frank

Czas realizacji:

  • 12-19 marca 2018 - przyjazd grupy holenderskiej do Krakowa
  • 4-11 czerwca 2018 - wyjazd grupy polskiej do Naaldwijk

Uczestnicy w roku szkolnym 2017/18:

  • 9 uczniów klas pierwszych(16-17 lat) I LO + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)
  • 9 uczniów klas drugich (14-15 lat) Lentiz + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)

Budżet:

  • uczniowie polscy i holenderscy ponoszą jedynie koszt goszczenia ucznia w swoim domu (utrzymanie plus wyżywienie – są też zobowiązani kupić gościowi posiłek jeśli wyrazi taką chęć oraz dowieźć go do/ze szkoły z/do miejsca zamieszkania) natomiast pozostałe koszty są pokrywane z grantu Erasmus Plus (koszty transportu lokalnego, wstępu do muzeów i zwiedzania, materiałów edukacyjnych oraz biletu lotniczego do Holandii i z powrotem); konieczne kieszonkowe 100-200 euro oraz posiadanie karty EKUZ;

Cele projektu:
- przełamywanie stereotypów nt. Polaków w Holandii i Holendrów w Polsce, szerzenie tolerancji, zrozumienia i wzajemnego poszanowania dla odmienności kulturowej poprzez konkretne działania edukacyjne:

  • poznawanie kultury odwiedzanego kraju (historia, kultura, dzień dzisiejszy)
  • poznanie historii i życia codziennego odwiedzanego miasta partnerskiego (Kraków, Naaldwijk); zwiedzanie Amsterdamu (Rijksmuseum, Dom Anny Frank) i Rotterdamu (port)
  • poznawanie życia w rodzinie polskiej/holenderskiej (pobyt u rodzin)
  • poznanie negatywnych skutków uprzedzeń rasowych, kulturowych, religijnych na przykładzie Holokaustu (historia rodziny Anny Frank, losy Żydów holenderskich w Auschwitz, losy Żydów krakowskich w getcie w Podgórzu) – we współpracy z Muzeum Dom Anny Frank w Amsterdamie, Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie i Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz Muzeum Fabryka Schindlera;
  • poznanie historii stosunków polsko-holenderskich (Holendrzy w Polsce – Żuławy wiślane, Gdańsk, Wilamowice; Polacy w Holandii – wyzwolenie Holandii przez armię gen. Maczka)
  • wspólne zajęcia edukacyjne (udział w lekcjach) i sportowe, integracja; zwiedzanie Krakowa (Podziemia Rynku, Wawel, Kazimierz, Kościół Mariacki) i Wieliczki (Kopalnia Soli);
  • poznanie zielonych farm w rejonie Naaldwijk (miejsce pracy 20 tys. Polaków w Holandii – spotkanie z przedstawicielami społeczności polskiej w Naaldwijk);

Inne działania:

  • Zwiedzanie wystawy Jestem stąd (wystawę dostarczy Muzeum Dom Anny Frank) i oprowadzanie klas nowodworskich i delegacji z innych szkół po tej wystawie przez uczestników projektu;
  • Udział uczestników projektu i delegacji z klas I LO i innych szkół w debacie poświęconej przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń zorganizowanej w Żydowskim Muzeum Galicja w marcu 2018 (podczas pobytu Holendrów w Krakowie) i opublikowanie materiałów prasowych z tej debaty;
  • Udział w szkoleniach związanych z tematyką projektu

koordynator projektu: mgr Ewa Leonhard, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lider projektu: dr Wojciech Strokowski, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
fotorelacja: https://www.instagram.com/projectprejudicespol/
kanał You Tube: Project Prejudices Poland
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                                  

Od 31 lipca 2017 do 11 sierpnia 2017 brałam udział w 42-godzinnym kursie Methodology Revisited, Revitalised & Re-energised w Executive Training Institute w St. Julians na Malcie.
Kurs trwał dwa tygodnie – w pierwszym tygodniu w mojej grupie było 11 osób, w tym 6 osób z Polski oraz nauczyciele z Hiszpanii, Węgier, Czech oraz Niemiec. W drugim tygodniu było 8 osób, w tym grupa polska w niezmienionym składzie oraz dwoje nauczycieli z Węgier i Niemiec. Mimo przewagi Polaków, grupa była bardzo zróżnicowana – byli to nauczyciele w różnym wieku, z różnych typów szkół, w tym szkół zawodowych.
Jako nauczyciel w pełni doceniłam naszą lektorkę, Valerie Zammit, która potrafiła nas zainteresować swoimi zajęciami przez cały czas trwania kursu. Odpowiadała na wszystkie pytania, zachęcała do dyskusji, pozwalała na kreatywność. Metodyka nauczania to niezwykle zróżnicowany temat, zwłaszcza w dobie niesamowitego rozwoju technologicznego. Część tematyki zajęć odnosiła się do odświeżenia posiadanej przez nas wiedzy, nowego spojrzenia na pozornie zdezaktualizowane metody (dyktanda), a także do szeroko pojętego wykorzystania Internetu w nauczaniu języka angielskiego.
Kurs był bardzo intensywny, ale nie był męczący. Bardzo spodobało mi się stworzenie bazy materiałów dydaktycznych online (dysk Google), co pozwoli na korzystanie z konkretnych stron internetowych. Mimo iż brałam wcześnie udział w kursach TIK, na Malcie dużo się na ten temat dowiedziałam.
Wartość dodana tego kursu to oczywiście piękne otoczenie i możliwość odwiedzenia wielu ciekawych miejsc. Dowiedziałam się między innymi jak wygląda Blue Lagoon podczas szczytu sezonu turystycznego oraz czy warto mieć klimatyzację w pokoju, gdy na zewnątrz jest 38 stopni….

To zdjęcie ilustruje jak można wykorzystać kolorowe patyczki do uczenia Passive Voice, czyli strony biernej…

EL1     EL2

Ewa Leonhard, nauczyciel języka angielskiego

W dniach 31.07. – 11.08. 2017 wzięłam udział w kursie językowym  Fluency & English Language Development for Teachers w Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Trafiłam do grupy językowej na średnim poziomie zaawansowania.
Przez 10 dni kursu, pod okiem fantastycznej lektorki Lorenzy Flinders, odświeżałam moją znajomość angielskiego. Ten pobyt był prawdziwym zanurzeniem w języku, na zajęciach bardzo dużo rozmawialiśmy i dyskutowaliśmy. Czuję się w tej chwili naprawdę „rozgadana” i bardzo zmotywowana do tego, aby nadal rozwijać moje umiejętności komunikowania się po angielsku.
Tematyka zajęć była bardzo ciekawa i dostosowana do odbiorców – nauczycieli z całej EU, od dyskusji na temat celów, które w XXI wieku powinna sobie stawiać szkoła, poprzez rozmowę o stereotypach, po rozważania, jak budowa mózgu nastolatka wpływa na jego działania. Lorenza stosowała bardzo atrakcyjne metody i techniki nauczania języka obcego, które będę mogła zaadoptować do nauczania mojego przedmiotu – języka niemieckiego. Ja z kolei wykorzystałam okazję, aby popromować trochę naszą szkołę. Dla mojej grupy przygotowałam krótką prezentację o Nowodworku, skupiając się zwłaszcza na wyjaśnieniu, dlaczego Krzyż Maltański jest emblematem naszej szkoły.
Sama Malta urzekła mnie swoim światłem, niezwykle ciekawą historią i niepowtarzalnymi zabytkami. Zobaczyć konkatedrę św. Jana w Valettcie – bezcenne!

IM1     IM2

Iwona Majcher, nauczyciel języka niemieckiego

W dniach 31.07.2017 – 11.08.2017 wzięłam udział w kursie Educational Technology Today w Bell Educational Services Ltd. w Cambridge.
Tematyka zajęć dotyczyła zastosowania technologii w edukacji, m.in. metody odwróconej klasy, blended learning, rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality), jak i wykorzystania mobilnych aplikacji na zajęciach. Omawiana była też kwestia zachowania bezpieczeństwa w sieci zarówno przez nas – nauczycieli, jak i przez uczniów, korzystających nieraz z dobrodziejstwa Internetu w sposób dość niefrasobliwy.
W naszej zróżnicowanej międzynarodowo grupie byli nauczyciele języka angielskiego, matematyki, języka polskiego, nauczania wczesnoszkolnego jak i osoby sprawujące funkcje kierowniczo-administracyjne w szkole. Zatem było szerokie pole do rozmów na tematy związane z edukacją i wymiany doświadczeń.

HT1    HT2